The Books

by 
Annette Kelm, ›Kurt Tucholsky, Lerne lachen ohne zu weinen, 1931, Ernst Rowohlt Verlag, Berlin, Fotografie: Wellington Film Manufacture‹ aus der Serie ›Die Bücher‹, 2019/2020, Archival Pigment Print. Courtesy the artist und KÖNIG Berlin/London/Tokyo
Annette Kelm, ›Kurt Tucholsky, Lerne lachen ohne zu weinen, 1931, Ernst Rowohlt Verlag, Berlin, Fotografie: Wellington Film Manufacture‹ aus der Serie ›Die Bücher‹, 2019/2020, Archival Pigment Print. Courtesy the artist und KÖNIG Berlin/London/Tokyo

Annette Kelm’s latest series shows a selection of books burned by the Nazis in 1933. This work is on view at Museum Frieder Burda’s Salon Berlin during Berlin Art Week

›Die Bücher‹, or ›The Books‹ Annette Kelm photographed for her exhibition of the same name are among the approximately 30,000 burned by National Socialist students on Opernplatz in Berlin on 10 May 1933: publications including Else Lasker-Schüler’s ›Hebrew Ballads‹, Oskar Maria Graf’s ›Notebook of a Provincial Writer‹, Alfred Döblin’s ›Berlin Alexanderplatz‹, Stefan Zweig’s novel ›The Refugee‹, and even Erich Kästner’s children’s book ›The Enchanted Telephone‹. Kelm reproduces the front covers of these books in sharp focus and with rich colours, but also in a decidedly matter-of-fact way. She consciously avoids any narrative dimension, engaging with the volumes at a purely objective level instead. This deliberately restrained approach foregrounds certain aspects of book design at the time, which often took up various formal languages associated with modernism. It also evokes the role of photography in processes of memory and recollection: as a means of both producing signs and images and conveying them to an equal extent. The following is a selection.

Annette Kelm, ›Alfred Döblin, Berlin Alexanderplatz. Die Geschichte vom Franz Biberkopf, 1931, S. Fischer Verlag, Berlin, Einbandgestaltung Georg Salter‹, aus der Serie ›Die Bücher‹, 2019/2020, Archival Pigment Print. Courtesy the artist und KÖNIG Berlin/London/Tokyo
Annette Kelm, ›Alfred Döblin, Berlin Alexanderplatz. Die Geschichte vom Franz Biberkopf, 1931, S. Fischer Verlag, Berlin, Einbandgestaltung Georg Salter‹ aus der Serie ›Die Bücher‹, 2019/2020, Archival Pigment Print. Courtesy the artist und KÖNIG Berlin/London/Tokyo
Museum Frieder Burda, Salon Berlin, Installationsansicht ›Annette Kelm. Die Bücher‹. Courtesy the artist und KÖNIG Berlin/London/Tokyo; Photo: Thomas Bruns
Museum Frieder Burda, Salon Berlin, Installationsansicht ›Annette Kelm. Die Bücher‹. Courtesy the artist und KÖNIG Berlin/London/Tokyo; Photo: Thomas Bruns

Annette Kelm, ›Eva Leidmann, Auch meine Mutter freute sich nicht! Die Fehltritte eines bayrischen Mädchens, 1932, Zinnen Verlag, Basel/Leipzig/Wien, Einbandentwurf Martha von Wagner-Schidrowitz‹ aus der Serie ›Die Bücher‹, 2019/2020, Archival Pigment Print. Courtesy the artist und KÖNIG Berlin/London/Tokyo
Annette Kelm, ›Eva Leidmann, Auch meine Mutter freute sich nicht! Die Fehltritte eines bayrischen Mädchens, 1932, Zinnen Verlag, Basel/Leipzig/Wien, Einbandentwurf Martha von Wagner-Schidrowitz‹ aus der Serie ›Die Bücher‹, 2019/2020, Archival Pigment Print. Courtesy the artist und KÖNIG Berlin/London/Tokyo
Annette Kelm, ›Else Lasker-Schüler, Hebräische Balladen, 1913, A.R. Meyer Verlag, Berlin Wilmersdorf, Einbandzeichnung Else Lasker-Schüler, „Jussufs Versunkenheit“‹ aus der Serie ›Die Bücher‹, 2019/2020, Archival Pigment Print. Courtesy the artist und KÖNIG Berlin/London/Tokyo
Annette Kelm, ›Else Lasker-Schüler, Hebräische Balladen, 1913, A.R. Meyer Verlag, Berlin Wilmersdorf, Einbandzeichnung Else Lasker-Schüler, „Jussufs Versunkenheit“‹ aus der Serie ›Die Bücher‹, 2019/2020, Archival Pigment Print. Courtesy the artist und KÖNIG Berlin/London/Tokyo
Museum Frieder Burda, Salon Berlin, Installationsansicht ›Annette Kelm. Die Bücher‹. Courtesy the artist und KÖNIG Berlin/London/Tokyo; Photo: Thomas Bruns
Museum Frieder Burda, Salon Berlin, Installationsansicht ›Annette Kelm. Die Bücher‹. Courtesy the artist und KÖNIG Berlin/London/Tokyo; Photo: Thomas Bruns

Annette Kelm, ›Erich Kästner, Das verhexte Telefon, 1935, Williams & Co. Verlag GmbH, Berlin-Grunewald, Copyright Atrium Verlag AG, Zürich, 1935, Einbandzeichnung Walter Trier‹ aus der Serie ›Die Bücher‹, 2019/2020, Archival Pigment Print. Courtesy the artist und KÖNIG Berlin/London/Tokyo
Annette Kelm, ›Erich Kästner, Das verhexte Telefon, 1935, Williams & Co. Verlag GmbH, Berlin-Grunewald, Copyright Atrium Verlag AG, Zürich, 1935, Einbandzeichnung Walter Trier‹ aus der Serie ›Die Bücher‹, 2019/2020, Archival Pigment Print. Courtesy the artist und KÖNIG Berlin/London/Tokyo
Museum Frieder Burda, Salon Berlin, Installationsansicht ›Annette Kelm. Die Bücher‹. Courtesy the artist und KÖNIG Berlin/London/Tokyo; Photo: Thomas Bruns
Museum Frieder Burda, Salon Berlin, Installationsansicht ›Annette Kelm. Die Bücher‹. Courtesy the artist und KÖNIG Berlin/London/Tokyo; Photo: Thomas Bruns

Annette Kelm, ›Erich Maria Remarque, Im Westen nichts Neues, 1929, Remarques Buch ist das Denkmal unseres unbekannten Soldaten von allen Toten geschrieben (Walter von Mole), Propyläen Verlag, Berlin, Einbandentwurf Werner Beucke‹ aus der Serie ›Die Bücher‹, 2019/2020, Archival Pigment Print. Courtesy the artist und KÖNIG Berlin/London/Tokyo
Annette Kelm, ›Erich Maria Remarque, Im Westen nichts Neues, 1929, Remarques Buch ist das Denkmal unseres unbekannten Soldaten von allen Toten geschrieben (Walter von Mole), Propyläen Verlag, Berlin, Einbandentwurf Werner Beucke‹ aus der Serie ›Die Bücher‹, 2019/2020, Archival Pigment Print. Courtesy the artist und KÖNIG Berlin/London/Tokyo
Annette Kelm, ›Stefan Zweig, Der Flüchtling, Episode vom Genfer See, 1927, Bücherlotterie der internationalen Buch-Kunst-Ausstellung, Leipzig, Band 1‹ aus der Serie ›Die Bücher‹, 2019/2020, Archival Pigment Print. Courtesy the artist und KÖNIG Berlin/London/Tokyo
Annette Kelm, ›Stefan Zweig, Der Flüchtling, Episode vom Genfer See, 1927, Bücherlotterie der internationalen Buch-Kunst-Ausstellung, Leipzig, Band 1‹ aus der Serie ›Die Bücher‹, 2019/2020, Archival Pigment Print. Courtesy the artist und KÖNIG Berlin/London/Tokyo
Annette Kelm, ›Friedrich Wolf, Cyankali. §218, Für Constanze Menz, 1929, Internationaler Arbeiter-Verlag, Berlin/Wien/Zürich. Einbandgestaltung Max Keilson, Einbandbild Elli Markus, Atelier für Photographie‹ aus der Serie ›Die Bücher‹, 2019/2020, Archival Pigment Print. Courtesy the artist und KÖNIG Berlin/London/Tokyo
Annette Kelm, ›Friedrich Wolf, Cyankali. §218, Für Constanze Menz, 1929, Internationaler Arbeiter-Verlag, Berlin/Wien/Zürich. Einbandgestaltung Max Keilson, Einbandbild Elli Markus, Atelier für Photographie‹ aus der Serie ›Die Bücher‹, 2019/2020, Archival Pigment Print. Courtesy the artist und KÖNIG Berlin/London/Tokyo

Museum Frieder Burda, Salon Berlin, Installationsansicht ›Annette Kelm. Die Bücher‹. Courtesy the artist und KÖNIG Berlin/London/Tokyo; Photo: Thomas Bruns
Museum Frieder Burda, Salon Berlin, Installationsansicht ›Annette Kelm. Die Bücher‹. Courtesy the artist und KÖNIG Berlin/London/Tokyo; Photo: Thomas Bruns
Annette Kelm, ›Oskar Maria Graf, Notizbuch des Provinzschriftstellers. Erlebnisse, Intimitäten, Meinungen, 1932, Zinnen Verlag, Basel/Leipzig/Wien‹ aus der Serie ›Die Bücher‹, 2019/2020, Archival Pigment Print. Courtesy the artist und KÖNIG Berlin/London/Tokyo
Annette Kelm, ›Oskar Maria Graf, Notizbuch des Provinzschriftstellers. Erlebnisse, Intimitäten, Meinungen, 1932, Zinnen Verlag, Basel/Leipzig/Wien‹ aus der Serie ›Die Bücher‹, 2019/2020, Archival Pigment Print. Courtesy the artist und KÖNIG Berlin/London/Tokyo
Annette Kelm, ›Alfred Kerr, Die Diktatur des Hausknechts, 1934, Les Associés Editeurs, Bruxelles‹ aus der Serie ›Die Bücher‹, 2019/2020, Archival Pigment Print. Courtesy the artist und KÖNIG Berlin/London/Tokyo
Annette Kelm, ›Alfred Kerr, Die Diktatur des Hausknechts, 1934, Les Associés Editeurs, Bruxelles‹ aus der Serie ›Die Bücher‹, 2019/2020, Archival Pigment Print. Courtesy the artist und KÖNIG Berlin/London/Tokyo

Annette Kelm, ›Erich Mühsam, Alarm. Manifeste aus 20 Jahren, 1925, Dichter und Rebellen, Eine Neue Schriftreihe, Band 1, Der Syndikalist, Berlin‹ aus der Serie ›Die Bücher‹, 2019/2020, Archival Pigment Print. Courtesy the artist und KÖNIG Berlin/London/Tokyo
Annette Kelm, ›Erich Mühsam, Alarm. Manifeste aus 20 Jahren, 1925, Dichter und Rebellen, Eine Neue Schriftreihe, Band 1, Der Syndikalist, Berlin‹ aus der Serie ›Die Bücher‹, 2019/2020, Archival Pigment Print. Courtesy the artist und KÖNIG Berlin/London/Tokyo
Annette Kelm, ›Kurt Hiller, §175: Die Schmach des Jahrhunderts, 1922, Paul Steegemann Verlag, Hannover‹ aus der Serie ›Die Bücher‹, 2019/2020, Archival Pigment Print. Courtesy the artist und KÖNIG Berlin/London/Tokyo
Annette Kelm, ›Kurt Hiller, §175: Die Schmach des Jahrhunderts, 1922, Paul Steegemann Verlag, Hannover‹ aus der Serie ›Die Bücher‹, 2019/2020, Archival Pigment Print. Courtesy the artist und KÖNIG Berlin/London/Tokyo

MUSEUM FRIEDER BURDA | SALON BERLIN
Annette Kelm. Die Bücher
12 MAY—24 OCT 2020
Special Opening Hours Berlin Art Week
9 SEP, 11am—7pm
10—13 SEP, 11am—8pm

You might also like this